سند برای زندانی موضوعی است که از سوی قاضی مطرح می گردد. در واقع در جلسه دادگاه قاضی قبل از اینکه به پرونده رسیدگی نماید این اجاره را صادر می کند که متهم می تواند با وثیقه برای مدتی آزاد شود مگر اینکه قاضی خود حس کند آزادی مجرم می­ تواند جان مردم را به خطر بیندازد. شخصی که متهم را ضمانت می­ کند خود باید دارای شرایطی باشد که از سوی دادگاه مورد قبول است. درواقع سند ارائه شده باید با جرم متهم ارزش و برابری کند. وثیقه گذاشتن یک سری شرایطی را در پی دارد که فرد باید از دانش و اطلاعات کافی برخوردار باشد.

پیشنهاد می­ کنیم قبل از اقدام به تهیه سند برای آزادی زندانی یک جلسه مشاوره حقوقی بروید تا نکات لازم را فرا گیرید. اگر شما بدون علم به تهیه وثیقه اقدام نمایید ممکن است دچار دردسر های بزرگی بشوید. در واقع وثیقه به معنای ضمانی برای حسن انجام کار است که در اختیار دادگاه قرار می گیرد. ارائه وثیقه به قانون کاربرد های بسیاری داشته و تنها مختص به آزادی زندانی نمی باشد. وثیقه برای مرخصی زندانی ، وثیقه برای سربازی، آزادی از بازداشت و زندان و ... از کاربرد های سند است.

قرار وثیقه برای آزادی مجرم

همانطور که گفتیم ارائه سند کاربردهای بسیاری دارد که مهم ترین آن آزادی برای متهم می باشد. پرونده ­هایی که در آن ها اجازه آزادی متهم به قید ضمانت وجود دارد، توسط قاضی اعلام می گردد. وثیقه می تواند به دو صورت منقول و غیر منقول باشد. پول نقدی که از سوی متهم به حساب دادگاه ریخته می شود و یا سند ملکی که به عنوان وثیقه به قاضی داده می شود. آزادی سند نیز در صورتی انجام می گردد که متهم در زمان معلوم خود را به دادگاه معرفی کند، اگر فرد مجرم بد عهدی کرد دادگاه سند برای زندانی را ضبط می کند.

نوع ارائه وثیقه از سوی چه کسی تعیین می گردد؟

گاهی اوقات این سوال برای افراد پیش می آید که نوع وثیقه اعم از سند و یا پول نقد را چه کسی صادر می کند. لازم است اشاره داشته باشیم که مقام قاضی این اجازه را ندارد که تنها یک نوع وثیقه خاص را برای آزادی مجرم تعیین کند. زیرا نوع وثیقه تنها محدود به یکی از مصادیق نمی باشد. متهم خود می تواند سند ضمانت خود را تعیین و بعد از بررسی های لازم آن را به دادگاه و یا شخص قاضی ارائه نماید.

جمع بندی نهایی

سند برای زندانی از قوانین بسیار نیکی است که توسط قانون پایه گذاری شده و امروزه بسیاری از متهمانی که به دلیل جرم های غیر عمد در زندان سپری می کنند می توانند به قید وثیقه به آغوش خانواده های خود باز گردند. وثیقه گذار می تواند در صورت نیاز به سند خود متهم را به دادگاه معرفی کرده و سند را آزاد کند. اجاره سند نیز از سوی دفاتر اصلی و رسمی صورت می گیرد که نیاز به ارائه برخی مدارک و ضامنین دارند.