برای اجاره وثیقه چه به چه نکاتی باید توجه کرد؟

اگر در پی اجاره وثیقه برای آزاد کردن عزیز تان از بند هستید، دانستن برخی نکات مهم می تواند در این مسیر راهگشای شما باشد. بسیاری از افراد بدون تحقیق و کسب دانش در این زمینه اقدام می کنند و متاسفانه ضرر و زیان بسیاری را متحمل می شوند. در این مقاله ما لیستی از نکات مفید و ضروری را در اختیار شما قرار خواهیم داد که با در نظر گرفتن آنها، می توانید بدون نگرانی وثیقه اجاره کنید.

در بسیاری مواقع دادگاه مبلغ هنگفتی را به عنوان وثیقه مقرر می کند که تهیه آن ممکن است برای متهم و خانواده او امکان پذیر نباشد. در چنین شرایطی راه چاره چیست؟ اجاره کردن وثیقه راهی است که به شما امکان آزاد کردن عزیز تان با هزینه ای بسیار کمتر از هزینه اصلی سند را خواهد داد.

 

چطور فرایند اجاره وثیقه را با موفقیت به انجام برسانیم؟

اگر قصد اجاره کردن وثیقه را دارید، حتما نکات زیر را مد نظر بگیرید:

 

  • برای اجاره وثیقه به یک دفتر معتبر مراجعه کنید و فریب افرادی که قصد راضی کردن شما به اجاره کردن وثیقه در محلی به غیر از یک دفتر معتبر دارند را نخورید.
  • حتما از یک کارشناس حقوقی یا وکیل رسمی دادگستری در این مسیر کمک بگیرید. یک فرد متخصص می تواند به شما مشاوره بدهد و قیمت حقیقی سند اجاره ای را تشخیص دهد. قبل از تایید شدن سند توسط کارشناس، هزینه ای پرداخت نکنید.
  • اطمینان حاصل کنید که سند ارائه شده حتما شش دانگ باشد و به جهت موارد دیگری مثل وام استفاده نشده باشد.
  • زمانی که به مرکز اجاره سند مراجعه می کنید، حتما رزومه آنها را درخواست کرده و بررسی کنید. از سابقه کار آنها و حسن سابقه شان مطمئن شوید.
  • اطمینان حاصل کنید که سند ارائه شده، سندی رسمی  است و در دفتر اسناد رسمی  به ثبت رسیده است. به همین جهت است که توصیه می کنیم حتما قرارداد تان را در یک دفتر رسمی  امضا کنید. قرارداد های انجام شده در یک محل غیر رسمی، قرارداد های رسمی  محسوب نخواهند شد.
  • با مشاوران مرکز اجاره سند تماس بگیرید و سوالات تان را از آنها بپرسید. اطمینان حاصل کنید که پاسخ های آنان، واضح و قابل قبول است.

 

آیا اجاره وثیقه باعث بروز مشکل برای شما خواهد شد؟

اجاره وثیقه بنا به قانون اساسی ایران، امری کاملا قانونی است و به طور طبیعی هیچ مشکلی برای شما یا دفتر اجاره دهنده ایجاد نخواهد کرد. اگر قصد اجاره سند به عنوان وثیقه را دارید، حتما اطمینان حاصل کنید که موارد ذکر شده در تیتر قبلی، در مورد سند شما صدق می کند.

به عنوان اجاره دهنده وثیقه نیز، باید اطمینان حاصل کنید که متهم از این وثیقه برای گریختن استفاده نخواهد کرد. در صورتی که این موارد تضمین شوند، اجاره کردن وثیقه باعث بروز هیچ مشکلی نخواهد شد و فواید بسیاری را برای شما و عزیز در بند تان به ارمغان خواهد آورد. مهم این است که تمام نکات ذکر شده در قرارداد را به دقت بررسی کنید. اگر توافق بین طرفین وجود داشته باشد، هیچ نیازی به نگرانی نیست.