به جای زندان رفتن وثیقه قرار دهید:

وثیقه برای زندانی در واقع ضمانت زندانی است که به دادسرای حوزه قضایی ارائه می شود. سند برای زندانی  ضمانتی است که توسط دادستان یا دادسرا  صادر می شود. سند برای زندانی  تا پایان مراحل و صدور رای توسط دادگاه یا دادستانی ضبط می شود.  ضمانت نامه ای که توسط متهم یا شخص ثالث ارائه شده است ممکن است تضمین شود. به عبارت دیگر، آزادی زندانی با قرار وثیقه به این معنی است که متهم تا زمان محاکمه از زندان آزاد می شود، اما باید در طول دادگاه پاسخگو باشد و در صورت محکومیت به زندان بازگردد.  آزادی پیش از محاکمه این زندانی متناسب با میزان مصادره و اهمیت جرم وی، که توسط روند کیفری و محدودیت های آزادی وی و همچنین مقیاس سند برای زندانی تعیین شده است، به طور مشروط آزاد خواهد گردید.

قرار وثیقه و تامین کیفری:

مطابق ماده 132 قانون آیین دادرسی کیفری برای ضمانت زندانی"قاضی به منظور دستیابی به متهم و حضور به موقع وی در موارد ضروری و جلوگیری از فرار یا پنهان کاری یا تبانی با دیگری، قاضی مکلف است پس از ابلاغ اتهام ،یکی از دستورات امنیت کیفری را صادر کند.

مطابق ماده 140 قانون آیین دادرسی کیفری برای  قرار وثیقه برای زندانی: "اگر متهمی که تعهد یا قرار وثیقه داده است در مواقعی که حضور وی بدون عذر موجه لازم است ظاهر نشود، با دستور رئیس قوه قضائیه، ضمانت زندانی ضبط می شود. " اگر شخصی ضمانت متهم را به عهده گیرد یا وثیقه برای او قرار دهد و در صورت لزوم حضور وی، متهم ظاهر نشود، به کفیل یا وثیقه گزار اطلاع داده می شود که متهم را ظرف 20 روز تسلیم کند.

آزادی متهم با قرار وثیقه:

تاکنون، در مقام تبیین توافق نامه های امنیتی جنایی برای قرار سند برای زندانی، برخی از این توافق نامه ها را توضیح داده و روشن کرده ایم. از جمله این توافق نامه ها عبارتند از: الزام به حضور  با سوگند به شرف، الزام به حضور با تعیین میزان وجه مورد تعهد و ضمانت بود که همه آنها متناسب با استثنای معافیت توسط دادسرا خود تعیین می شود.

اگر بنا به دلایلی، مقام صلاحیتدار این توافق نامه ها را را ناکافی دانسته و در صورت لزوم وجود هزینه را تضمین نمی کند یا متهم قادر به نمایندگی از قیم نیست، در این صورت تنها پرونده ممکن است صدور پرونده"قرار وثیقه" می باشد. آشنایی بعدی با ضمانت نامه برای هزینه ها و مراحل صدور و دریافت و مقایسه های قانونی مربوط به این قرارداد مهم است.

کلام آخر:

وثیقه ای که قرار است به عنوان وثیقه برای زندانی در اختیار  دادسرا سپرده شود می توان اسنادی را به عنوان سند برای زندانی استفاده و به دادگاه ارائه کرد که عبارتند از:

  • اموال غیر منقول یا منقول برابر با قرار پرونده.
  • ضمانت نامه بانکی ،وجه نقد برابر با قرار پرونده.
  • سند زمین ،کارخانه یا باغ که برابر با ارزش قرار وثیقه باشند.