سند برای ضمانت زندانی

در کلیه کشورها وثیقه و به اصطلاح سند و حق آزادی اشخاص در قانون اساسی با تضمین های معتبری مورد حمایت قرار گرفته است. تهیه سند برای ضمانت زندانی امروزه به موضوعی چالش برانگیز تبدیل شده است. خانواده متهم هنگامی که دستگاه قضایی قرار وثیقه را صادر کند می توانند با ارائه سند موجب آزادی موقت متهم شوند حال در صورت نداشتن سند ملکی، می توان از راه های دیگری همچون سند اجاره ای و وجه نقد با فیش حقوقی استفاده کرد. البته قبل از انجام هرکاری باید با یک وکیل پایه یک دادگستری مشورت های لازم صورت بگیرد تا در نهایت مشکلی گریبان وثیقه گذار را نگیرد.

 

چرا باید متهم وثیقه بگذارد؟

در مراحل اولیه قانونی و با توجه به این که هنوز بی گناهی یا انجام جرم متهم قطعی نشده باشد، برای آزادی متهم لازم است تضمینی اخذ شود تا از این طریق همواره دسترسی به متهم فراهم باشد یا در صورت بد عهدی یا بروز هرگونه مشکل دیگری دادگاه بتواند خسارت بزه دیده را پرداخت کند.

 

پس از صدور قرار وثیقه چه باید کرد؟

پس از صدور قرار وثیقه یا سند برای ضمانت زندانی، دادگاه به متهم ابلاغ می نماید، اگر وثیقه ای برای آزادی خود دارد معرفی و ارائه کند. این کار توسط متهم یا شخص ثالت نیز می تواند صورت بگیرد. درصورتی که وثیقه وجه نقد باشد مبلغ به حساب دادگستری باید واریز شود یا اگر مال منقول یا غیر منقول باشد از طریق مناسب و اداره ثبت و اسناد توقیف می گردد. سپس دادگاه دستور به کارشناسی وثیقه داده تا ارزش وثیقه جهت تضمین گرو گذاشته شدن، مشخص گردد. ارزش وثیقه باید برابر یا بیشتر از مقدار وثیقه خواسته شده از سوی دادگاه باشد که این امر با توجه به نظر کارشناس ارسالی از سوی مراجع قضایی تعیین می شود. سپس نامه بازداشتی از سوی اداره ثبت و اسناد به همراه نامه کارشناسی و اوراق قبولی قرار به مرجع صادرکننده ارسال و نسبت به بازداشت ملک اقدام می شود. سپس نیابت نامه به مجتمع قضایی مورد تقاضا ارسال می شود و با تحویل سند برای ضمانت زندانی به مرجع قضایی، روند وثیقه گذاری اجرا می شود.

 

نکات لازم درتهیه سند برای ضمانت زندانی

در صورتی می توان برای وثیقه گذاری اقدام کرد که شخص به مجازات نقدی و زندان محکوم شده باشد و این امر تا قبل از رای دادگاه مشخص نیست و همچنین در صورت انجام جرایم قابل گذشت یا اگر شاکی خصوصی وجود داشته باشد باید قبل از سند گذاری، رضایت شاکی جلب شود و فقط جنبه اجتمایی جرم باقی مانده باشد. برای جایگزینی وثیقه قبلی بر طبق ماده دویست و چهل و دو  آیین دادرسی کیفری، متهم تا پیدا و جایگزین شدن وثیقه جدید، بازداشت و به زندان معرفی می شود. برای آزاد شدن وثیقه نیز وثیقه گذار با حاضر کردن شخص متهم نزد مقام قضایی طی در خواست کتبی یا شفاهی اعلام می کند که ازین لحظه به بعد حاضر به وثیقه گذاری برای متهم نیست. البته در خواست وثیقه گذار بهتر است کتبی باشد. سپس بعد از تنظیم جلسه ای با حضور متهم و وثیقه گذار و بیان علت مراجعه آنان، نتیجه استرداد وثیقه و وضعیت متهم بیان شده تا متهم در صورت داشتن وثیقه یا سند دیگری برای ضمانت زندانی نسبت به گرو گذاشتن آن اقدام کند.